Inaugurada l'Escola de Llibreria amb una conferència de l'escriptor valencià Martí Domínguez

 

L'escriptor i biòleg Martí Domínguez va pronunciar una conferència sobre la il·lustració francesa.

A la inauguració de l'Escola de Llibreria, que va tenir lloc al Col·legi d'Arquitectes de Catalunya amb la presentació del diploma de postgrau que s'hi impartirà, es va posar de manifest el seu caràcter pràctic i orientat a l'àmbit professional dels estudis. També es va subratllar la necessitat que els nous professionals i les llibreries se sàpiguen adaptar als canvis tecnològics i nous formats de lectura. Serà la primera escola d'aquestes característiques a Catalunya i a l'Estat. L'acte va comptar amb la presència del conseller de Cultura, Ferran Mascarell, i de l'escriptor i biòleg valencià Martí Domínguez, que va pronunciar una conferència sobre la il·lustració francesa.

En la seva intervenció, el conseller de Cultura va assenyalar que tot i que l'aparició de noves tecnologies i formats en l'àmbit de la llibreria no suposaria “canvis absoluts” sí que pot significar una transformació “del paper del llibreter”. “El factor presencial i el digital es barrejaran”, va assenyalar, i això, segons Mascarell, exigirà noves capacitats als professionals. Mascarell també va elogir el Pla Llibreria Activa, impulsat des de la seva conselleria per modernitzar el sector, i va dir que les llibreries s'haurien de considerar “patrimoni nacional” donada la seva condició “d'espais bàsics de la cultura del país”. En una línia semblant, Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters de Catalunya, va afirmar que els nous formats i canvis tecnològics exigeixen a les llibreries “nous serveis professionals” i va reivindicar la tasca duta a terme des del gremi per formar nous professionals des de finals dels 60.

Per la seva banda, Ernest Abadal, degà de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona, va destacar la vinculació de l'Escola de Llibreria amb el món laboral “un element molt important i en línia amb el que hem fet sempre a la facultat”, i en va subratllar la relació directa amb el professorat com un fet que facilita l'aprenentatge així com la seva vocació internacional. L'acte va incloure una conferència del professor de la Universitat de València, escriptor i biòleg, Martí Domínguez, sobre la il·lustració francesa del s. XVIII en què va posar de manifest l'impuls en la divulgació del coneixement que va suposar el moviment. Domínguez va fer un recorregut per les seves figures cabdals, com Bernard le Bovier de Fontenelle, el comte de Buffon, Denis Diderot, Jean-Jacques Rousseau i Voltaire. A l'acte també va intervenir Lluís Agustí, director de l'escola, que va agrair el suport ecònomic de l'Institut Català de les Empreses Culturals.

Contingut transversal

L'escola ha començat les classes amb 30 alumnes inscrits en un curs amb 200 hores lectives i 50 hores de pràctiques en llibreries i que s'imparteix de manera presencial a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la UB. Pel que fa al contingut, el diploma inclou matèries com el marc legal del llibre i el seu circuit, la gestió del fons i la seva presentació, l'atenció al client, les estratègies empresarials i de màrqueting i aspectes tecnològics de la producció i distribució. Té una duració d'un curs acadèmic i els docents són professors de la UB i professionals de l'àmbit de la llibreria. L'Escola de Llibreria és una iniciativa impulsada conjuntament per la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la UB i el Gremi de Llibreters de Catalunya i que té el suport de la conselleria de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

 

La Bouesia com a paradigma

Sens dubte, la Bouesia, que s'escau cada estiu a Deltebre, és l'esdeveniment de poesia més important dels Països Catalans, en gran part pel gran nombre de poetes que hi participen –de llevant i de ponent, del nord i del sud del Principat, així com del País Valencià, de les Illes, del Rosselló i fins i tot de l'Alguer– i també pel ressò que aconsegueix, només superat per la Setmana de Poesia de Barcelona, que és tota una altra cosa.

Sobretot, però, la Bouesia és cèlebre per la seva singularitat, ja que és l'única celebració poètica, indiscutiblement sense parió, on es conjumina la poesia amb la cultura popular, on el poble és tan protagonista com els poetes, els músics i els altres artistes, on és absoluta la barreja dels versos i de les notes musicals amb les manifestacions de saviesa genuïnament arrelades a la terra del Delta. Un dels problemes més difícils –i que cada any es fa més gros– que tenen els coordinadors de la Bouesia és mirar d'encabir en els seus actes tots el poetes, músics, cantants, ballarins i d'altres artistes de tota mena que hi volen participar. I a mesura que la Bouesia va creixent en quantitat d'actes i en qualitat, la gent de Deltebre i dels altres pobles del Delta hi aflueix més massivament, omple activament carrers i places i hi desplega les seves habilitats ancestrals i l'alegria pròpia dels qui han sabut conservar els seus costums d'esbarjo i de festa tel·lúrica.

Els coordinadors de la Bouesia són, naturalment, gent de Deltebre, i tanmateix cal destacar l'ajut que reben, a molts nivells, de la diàspora deltebrenca, dels qui són del poble i que ja no hi viuen i que, malgrat això, gràcies a la Bouesia, hi mantenen contactes ben positius. I a aquests col·laboradors una mica externs, s'hi afegeix una mena de diàspora al revés: la dels qui des de tot arreu, i sense ser del Delta, fan com si ho fossin, tocant a la Bouesia. Hi aporten idees, hi fan el que calgui fer, hi graven vídeos de gran qualitat, hi fan enregistraments de so esplèndids, n'escriuen articles, van configurant, doncs, el que podria arribar a ser el gran arxiu de la Bouesia, de gran valor per a la història de Deltebre i del Delta.

Darrera actualització ( Dimarts, 23 d'agost del 2011 02:00 )  

Publicat a

Cultura enllaunada

Laura Pérez Victòria - blog.cat

Dimarts, 23.8.2011. 02:00 h
La escassa distancia entre tovalloles a la platja, permet certa indiscreció. Fa dos dies, dues dones parlaven sobre les lectures d’estiu i no vaig poder evitar caçar al vol part de la conversa. Una d’elles va preguntar a l’altra si havia llegit una novel·la d'un escriptor estranger. L’altre va respondre que no, però que tenia pensat fer-ho, perquè segons La Vanguardia, aquella obra es llegia en cinc hores. De seguida vaig recordar el reportatge en qüestió, de principis d’agost, i la meva indignació posterior en forma de piulada al Twitter. No hi pensat més fins abans d’ahir, quan vaig poder constatar l’èxit del reportatge. Però on hem arribat, que la gent necessita saber les hores que es tarda a llegir un llibre, abans de començar-lo?.

Per altra banda, les llibreries exposen les obres més venudes a primera vista, com si la majoria no entressin a la botiga predisposats a comprar el best-seller de torn. Són molts els llibreters que han hagut de baixar la persiana i sóc conscient que és gràcies a èxits com aquests que moltes llibreries poden sobreviure, però no sé si ens hauríem de conformar amb aquest model de cultura enllaunada. Abans de l’estiu vaig anar a una llibreria prou coneguda de Girona i vaig demanar consell a un dels venedors i us ben juro que es va quedar parat. Tan poc acostumat està, a recomanar un llibre? O només col·loca a l’entrada els títols que s’han de llegir?

No voldria pecar d’ingènua, però crec que no és massa demanar que es rebutgin les coses tan mastegades. Tampoc és qüestió de renunciar a allò que es porta, sempre i quan les modes ens deixin veure més enllà. Haver estudiat filologia m’ha permès conèixer nombrosos lletraferits i, sobretot molts, molts “culturetes”. Recordo especialment una noia que m’explicava amb certa altivesa que no llegia best-sellers, -per alegria d’un dels professors de literatura-, i que si ho feia, era al cap de molts anys, quan ja ningú en parlava. Per Sant Jordi vam coincidir passejant per la Rambla i ella duia el nou llibre de l’Albert Espinosa sota el braç. Al final, - penso amb certa tristesa-, tothom acaba sucumbint.

1



 

 




La llibreria de la pel·lícula 'Notting Hill' tanca després de 32 anys

El Periódico de Catalunya

'The Travel Bookshop' s'havia convertit en una atracció turística de la capital britànica

Notting Hill tancarà després de 32 anys, malgrat haver-se convertit en una autèntica atracció turística de la capital britànica.

 

Una escena de la pel·lícula 'Notting Hill' amb Julia Roberts i Hugh Grant.

The Travel Bookshop, tota una institució del pintoresc barri de Notting Hill, deixarà en dues setmanes de vendre biografies d'intrèpids exploradors, llibres de viatges i guies dels cinc continents, segons ha confirmat un responsable de la llibreria.

El peculiar establiment s'havia convertit en un lloc de pelegrinatge per als milers d'aficionats de la pel·lícula, que a partir de la seva estrena, el 1999, ha recaptat més de 253 milions euros arreu del món.

Va servir d'inspiració per als guionistes

La comèdia romàntica explica la inesperada història d'amor entre una famosa actriu, interpretada per Julia Roberts, i el llibreter londinenc William Thacker, al qual va donar vida l'actor Hugh Grant. Precisament, la parella es coneix quan l'estrella de Hollywood entra a la llibreria de viatges, propietat del despistat Thacker, per comprar un llibre sobre Turquia.

Encara que a la pel·lícula no apareix el mateix local que ara abaixarà la persiana, The Travel Bookshop va servir d'inspiració per als seus guionistes, cosa que la va convertir ràpidament en un dels llocs imprescindibles per als turistes que visiten el barri londinenc de Notting Hill. La cinta va fer també mundialment famós el multicultural i carismàtic veïnat de la capital britànica del qual agafa el nom i va disparar els seus lloguers, sobretot per la febre que va generar entre els nord-americans que es traslladaven a Londres

Encara que desenes de petites llibreries locals s'han vist obligades a plegar a tot el Regne Unit per la competència de les grans cadenes i les vendes per Internet, aquest no sembla haver estat el motiu que ha forçat a vendre l'icònic establiment. El seu propietari des de fa 25 anys resideix a França i ha decidit desprendre's de The Travel Bookshop ja que el seu únic fill no vol fer-se càrrec del negoci.

Amazon lanza una editorial en papel

El nuevo sello publicará al gurú de la autoayuda juvenil Timothy Ferriss

Día 18/08/2011 - 11.06h
 

Amazon ha fichado al gurú de la autoayuda para jóvenes Timothy Ferriss para el lanzamiento de un nuevo sello editorial en Nueva York, que pertenece a su brazo Amazon Publishing y con el que tratará de competir con las grandes firmas del sector.

«Mi decisión de colaborar con Amazon Publishing no fue simplemente una cuestión de con qué editorial quería trabajar, sino una cuestión de qué futuro para las editoriales quiero abrazar», asegura Ferriss en un comunicado que se puede ver hoy en la página web de la mayor y más diversificada tienda por internet del mundo.

El autor de «The 4-Hour Body» (2010) y «The 4-Hour Workweek» (2007), aseguró que sus lectores están «migrando de forma irreversible al mundo digital», por lo que afirma que ésta es una «oportunidad para demostrar realmente cuál es el futuro de los libros».

 
ABC
Timothy Ferriss

Ferriss, que hasta ahora trabajaba con la editorial Crown, una división del gigante editorial Random House, es el primer gran fichaje del nuevo sello de impresión en Nueva York de Amazon, que corre a cargo de la dirección del veterano editor Laurence Kirshbaum. Con ella la tienda por internet quiere impulsar su brazo editorial, Amazon Publishing, que amenaza con hacerle la competencia a otras grandes compañías del sector, como la propia Random House, a la que ya le ha arrebatado uno de sus «bestsellers», o Harper Collins.

El lanzamiento del nuevo sello

Así, en abril de 2012, el nuevo sello editorial de Amazon en Nueva York sacará a la venta la última obra de Ferriss, «The 4-Hour Chef», un libro de recetas con los particulares consejos de este autor que saldrá al mercado tanto en modo impreso como en versión digital y audiolibro. «Como cada libro que Tim ha publicado hasta ahora, "The 4-Hour Chef" marca un antes y un después, por lo que es la forma ideal de lanzar nuestro nuevo sello de impresión en Nueva York», dijo en ese comunicado Kirshbaum.

Último mes Gener 2018 Mes següent
L M X J V S D
week 1 1 2 3 4 5 6 7
week 2 8 9 10 11 12 13 14
week 3 15 16 17 18 19 20 21
week 4 22 23 24 25 26 27 28
week 5 29 30 31