El Gremi de Llibreters debat sobre el futur de les llibreries i el model de negoci en una jornada professional

La jornada, organitzada pel Gremi de Llibreters per parlar sobre el futur del sector i els canvis de model de negoci en un entorn de crisi, va comptar amb la participació de Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, que va posar de manifest la necessitat de treballar amb plans anuals i objectius definits, la cooperació dels associats i aprofitar experiències europees d’èxit. També va emfasitzar la importància de donar valor al gremi i de promoure la formació i els processos d'innovació així com la conveniència de dissenyar una estratègia de marca comercial.

Per la seva banda, el consultor Xavier Cubeles, de Fundació Barcelona Media, va pronunciar la conferència “Cap a on van el sector i les llibreries?” en què va assenyalar la importància que els llibreters sàpiguen adaptar-se a la digitalització del llibre i als canvis en la seva cadena de valor mantenint la tasca de promotors culturals i prescriptors i donant serveis de valor afegit. Va dibuixar el futur de les llibreries com espais d’oci més enllà de la la venda estricta d’un llibre on es duguin a terme des de presentacions fins a clubs de lectura. També van intervenir Gerard Nahm, tècnic responsable de Libridata, per explicar els avantatges del sistema de gestió editorial a les llibreries, i diverses empreses que van fer una breu exposició dels seus serveis, com Asesunión (protecció de dades ), Mapfre (assegurances) i InfoSelf Group (informàtica). La jornada, que va tenir lloc a la Casa de la Convalescència de Barcelona a finals de maig, va cloure amb la intervenció del president del Gremi de Llibreters, Antoni Daura.

Foto: Llibreria la 2 de Viladrich, de Tortosa.

 

 

El Gremi de Llibreters, satisfet amb el balanç econòmic i de vendes de Sant Jordi, que iguala el de l'any passat

En un primer balanç de la diada de Sant Jordi, i a falta de fer-ne un tancament definitiu, el Gremi de Llibreters de Catalunya estima que el nivell de vendes de la jornada és similar al de l'any passat encara que repartit de manera desigual entre els diferents territoris del país. El Gremi valora que “s'ha notat un descens de les vendes en les ciutats i territoris més castigats per la crisi i l'atur”. “Estem satisfets perquè, en el còmput global, s'han complert les expectatives comercials de la festa de tenir un nivell de vendes com l'any passat”, afirma Antoni Daura que destaca “el gran nivell de participació de la gent, segurament superior al de l'any passat, que ha respost a la crida del Gremi de sortir a comprar llibres com un acte de reivindicació de la pròpia festa però també del llibre com un element cultural de primer ordre”.

Un altre dels factors que va condicionar la jornada d'ahir va ser el partit del Barça que va fer que les vendes es concentressin més al matí i a primera hora de la tarda. Més enllà de les xifres, Daura creu que la jornada va demostrar “la seva plena vigència i popularitat i va ratificar un any més que es tracta d'un esdeveniment únic a Catalunya”. El president del Gremi de Llibreters també vol destacar la voluntat de la gent i dels lectors de participar de Sant Jordi i seguir amb la tradició de regalar llibres i roses “malgrat segurament per a moltes famílies és un esforç per les dificultats econòmiques que tenen”. Per al sector del llibre, Sant Jordi és una jornada primordial donat que representa entre un 5 i un 8% de la facturació anual i “més encara tenint en compte l'actual conjuntura de recessió i disminució del consum”, afegeix Daura.

En referència a la llista de llibres més venuts i les seves categories, vigent els últims anys, el Gremi subratlla que és un tema que s'ha anat debatent els últims anys i que la polèmica referma la necessitat de seguir-hi treballant. El Gremi dóna aquesta classificació amb criteris comercials purament informatius, i deixa al marge d'altres valoracions que corresponen a la crítica literària.

A continuació teniu els rànquings de llibres més venuts segons una mostra confeccionada amb dades de tota la jornada de Sant Jordi i fins al tancament de llibreries i parades agremiades al Gremi de Llibreters de Catalunya a través d'enquestes, i de Libridada, eina que valora les vendes de diferents llibreries del país.

Rànquing general dels 25 títols més venuts

Rànquing dels 25 títols més venuts_Girona

Rànquing dels 25 títols més venuts_Lleida

Rànquing dels 25 títols més venuts_Tarragona

Foto: Imatge de Sant Jordi a la Rambla barcelonina, un dels punts de la ciutat que va concentrar més gent durant la diada. Crèdit: Carles Muñoz.

 


El Gremi de Llibreters de Catalunya fa una valoració positiva d'un Sant Jordi amb molta participació

A continuació teniu la nota de premsa enviada pel Gremi de Llibreters de Catalunya als mitjans de comunicació per fer balanç de la diada de Sant Jordi i la llista de llibres més venuts amb dades aportades per les llibreries agremiades fins les 16 h: El Gremi de Llibreters de Catalunya fa una valoració positiva d'aquest Sant Jordi, marcat per la massiva participació de la gent que ha sortit al carrer, seguint així la recomanació que l'entitat feia a la ciutadania en els dies previs a la diada. “Estem molt satisfets per la resposta de la gent que ha fet cas a la recomanació del Gremi de Llibreters de sortir al carrer i comprar llibres, que ho considerem com un fet cohesionador de la cultura catalana” explica el seu president, Antoni Daura.Pel que fa a les dades de facturació, Daura adverteix que tot dependrà de “com vagi la part final del dia, tot i que de moment s'ha notat una tendència de vendes igual o lleugerament inferior a la de l'any passat”. Les vendes que fan les llibreries per Sant Jordi s'estima que representen entre un 5% i un 8% de la facturació global del sector.

La jornada ha estat marcada pel sol i les altes temperatures arreu de Catalunya, que han afavorit que la gent sortís al carrer i complís la tradició de regalar un llibre. El fet que Sant Jordi coincidís novament en un dia laborable ha afavorit l'afluència de públic als nuclis més poblats del país, especialment a Barcelona i la seva àrea metropolitana. A la capital catalana, la zona del centre ha estat la que ha rebut més visitants, especialment en els carrers propers a Plaça Catalunya, Rambla Catalunya, Passeig de Gràcia i Les Rambles. La bona resposta de la gent s'ha repetit a les altres tres capitals de província catalanes.

Pel que fa als gèneres predominants, la narrativa ha tornat a ser el gènere favorit del públic, amb el llibre 'VICTUS', d'Albert Sánchez Piñol, com a títol més destacat, fins i tot arribant a esgotar les existències en català en la gran majoria de les llibreries. També s'ha notat molt l'augment de la venda de llibres sobre la independència i l'estat propi, un tema de gran actualitat. A nivell general, un altre dels punts destacats és l'augment cada vegada més gran de les vendes de literatura en català i dels llibres destinats al públic infantil i juvenil, un dels clàssics de la jornada.

Per demarcacions, a Girona, el llibre de l'autor local que ha tingut més sortida és “La bruixa de pedra” de Miquel Fañanàs i “Climent”, de Josep Maria Fonalleras segons informa M. Carme Ferrer, presidenta del Gremi de Llibreters de la demarcació de Girona mentre que a Lleida han estat “Emocions contra la mandra”, de Francesc Pané; i “La meitat de zero”, de Vidal Vidal, informa Jordi Caselles, president del Gremi de Llibreters de la demarcació de Lleida. A Tarragona, no hi ha cap autor local que destaqui a excepció del llibre de fotografies “Tarragona panoràmica” de Jaume Benages i Jaume Fontanet segons Josep Rovira, president del Gremi de Llibreters de la demarcació de Tarragona. En total, s'han muntat unes 400 parades per part de les llibreries agremiades que també han venut títols sobretot en els seus espais habituals, dins dels seus establiments.

Aquí podeu descarregar la NOTA DE PREMSA SOBRE LA DIADA.

Aquí podeu descarregar la LLISTA DE LLIBRES MÉS VENUTS SANT JORDI 2013.

Galeria de fotos de la jornada: http://www.flickr.com/photos/monmarcom/sets/72157633306860237/.

Foto: Foto d'una de les nombroses parades de llibres del centre de Barcelona muntada per Sant Jordi aquest 2013. Crèdit: Carles Muñoz.

 

 

El Gremi de Llibreters fa una crida perquè la gent surti a comprar llibres per Sant Jordi com un acte de reivindicació de la cultura

A ontinuació publiquem la nota de premsa que el Gremi de Llibreters de Catalunya va fer pública amb motiu de les presentacions de les previsions de Sant Jordi 2013 el passat 18 d'abril on també es va presentar l'últim estudi sobre el consum de llibres a Catalunya de FUNDACC: El Gremi de Llibreters de Catalunya ha fet avui una crida a la ciutadania perquè “surti massivament per Sant Jordi al carrer a comprar llibres com un acte de reivindicació de la cultura i la lectura, i a fruir de l'ambient festiu que es viu”. El Gremi espera que la festa “torni a ser un èxit de participació” i confia que, en caure en un dia laborable, sigui “també un èxit a nivell comercial i de vendes i que es pugui repetir la facturació de l'any passat, de 18 ME”, com ha afirmat el seu vicepresident, Jeroni Boixareu, en la presentació de les previsions del sector duta a terme a la Casa del Llibre de Barcelona. L'acte ha comptat amb la participació del Gremi d'Editors de Catalunya i de la Fundació d'Audiències de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC), que ha donat a conèixer l'últim estudi sobre consum de llibres a Catalunya.

Segons Boixareu, aquest Sant Jordi ha de servir “per reivindicar la importància de la cultura i del llibre com elements de cohesió social i el rol de les llibreries com agents culturals”. El Gremi espera igualar la facturació de l'any passat i compensar així la davallada dels ingressos de les llibreries de l'últim any, calculada en un 5%. Pel que fa als títols, l'absència d'un best seller farà de nou que la venda estigui molt repartida “tot i que com, és habitual, la narrativa, l'assaig -amb molts títols sobre temes polítics i d'actualitat-, i la literatura infantil i juvenil siguin els gèneres preferits”. “Més enllà de la llista dels més venuts de la jornada, el protagonisme el tenen tots els altres títols, que conformen el gran gruix de la venda”, ha dit Boixareu que ha aprofitat l'ocasió per anunciar l'entrada en funcionament de Libridata, una eina que permet tenir dades sobre les vendes de llibres, i per remarcar la l'aposta del Gremi per projectes com Liberdrac, portal de llibres digital recentment distingit per la Generalitat, i l'Escola de Llibreria.

Per la seva banda, Xavier Mallafré, president del Gremi d'Editors de Catalunya, ha destacat “l'esforç dels editors per Sant Jordi per mantenir una oferta editorial atractiva i àmplia per a tots els gustos i lectors de totes les edats” i “la importància dels bons llibres per generar oci plaent als lectors siguin per un públic ampli i majoritari (els 20 best sellers representen menys del 20% de la venda de Sant Jordi) o per un públic que cerca el nínxol o l'especialitat de gènere”. També ha dit que Sant Jordi representa “un oasi pels lectors que volen desconnectar de la conjuntura”. Durant la presentació el Gremi d'Editors de Catalunya, el Gremi de Llibreters de Catalunya i FUNDACC han volgut denunciar la pirateria pel “greu perjudici que causa al creador, la indústria i el comerç però també per al ciutadà, ja que provoca l'empobriment d'oferta i la caiguda d'impostos, tan necessaris en aquests moments”. També han coincidit a remarcar el valor cultural del llibre i la gran oferta de llibres en català que hi tornarà a haver durant Sant Jordi.

Milloren els hàbits de lectura

L'acte s'ha aprofitat per presentar l'estudi de 2012 sobre el consum de Llibres a Catalunya que elabora FUNDACC amb dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura a partir d’una mostra de més de 18.000 entrevistes. Entre les diferents conclusions del document, que ha presentat el director general de l'entitat, Joan Sabaté, destaca que el consum de llibres a Catalunya va créixer un 1,2% l'any passat i un 9,4% els darrers sis anys, i que llegir llibres continua sent el segon consum cultural més estès entre els catalans (61% ho fan) després d’escoltar música (93%). Pel que fa a la llengua, el nombre de lectors de llibres en català s'ha incrementat i 1.100.000 persones han llegit el darrer llibre en aquest idioma. Quant als hàbits de lectura, aquests milloren donat que els catalans van llegir una mitjana de 4,3 llibres al 2012, superior al 4,1 de l'any anterior. L'estudi també posa de manifest que la llibreria segueix sent el canal de venda predominant donat que un 79% dels lectors l'escullen per adquirir els seus llibres i assenyala la pirateria com un dels principals problemes del sector donat que un 55% dels lectors de llibres digitals els han obtingut sense pagar-los. També constata que la venda de llibres digitals és encara residual (tan sols el 5,4 dels catalans llegeixen en aquest format) i que el gènere preferit pels lectors segueix sent la novel·la (59%).

Descarregar NOTA DE PREMSA

Descarregar Estudi de 2012 sobre consum de llibres a Catalunya (FUNDACC)

Descarregar comunicat sobre l'Estudi de 2012 de consum de llibres a Catalunya

Galeria fotos de la presentació

Declaracions en àudio del Gremi de Llibreters, Gremi d'Editors i FUNDACC

Foto: D'esquerra a dreta: Joan Sabaté, director general de FUNDACC, Jeroni Boixareu, vicepresident del Gremi de Llibreters de Catalunya, Marià Marín, secretari tècnic del Gremi de Llibreters de Catalunya, i Xavier Mallafré, secretari tècnic del Gremi d'Editors de Catalunya.

 

El Gremi de Llibreters, amb la nova marca “Botiguers del país”, impulsada per la Confederació de Comerç de Catalunya

El Gremi de Llibreters ha rebut amb satisfacció la iniciativa de creació de la marca Botiguers pel país per part de la Confederació de Comerç de Catalunya, a la qual dóna suport i promourà entre els seus associats. La marca s'ha creat “davant l’actual situació de crisis econòmica i social que viu el país i en particular el sector comerç” i neix amb la voluntat de “donar a conèixer als ciutadans i als consumidors la transcendència del nostre comerç, així com els avantatges que aquest presenta: diversitat, proximitat, sostenibilitat, familiaritat, fiabilitat, serveis especialitzats i preus competitius”, segons explica Miquel Àngel Fraile, el seu secretari general.

El logotip, on es pot veure un figurat carrer on conviuen botigues i habitatges, representa “la pertinença al país i al paisatge urbà” dels comerços i vol ser “un segell de qualitat d’aquells establiments, associacions i gremis que compleixen els estàndards mediambientals, de reputació i de responsabilitat, que competeixen lleialment, que afavoreixen la responsabilitat social, l’accessibilitat i el compromís amb l’entorn”. D'aquesta forma, es vol que el consumidor associï el comerç que tingui el distintiu “amb qualitat, excel·lència i garantia” i que això sigui “un valor afegit” per als establiments.

La campanya de difusió entre les associacions, col·lectius i gremis que formen part de la confederació, a les quals es recomana que en facin ús en comunicacions, publicacions, pàgines web, jornades, cursos i congressos, s'ha engegat amb el web: www.botiguerspelpais.cat. Per la seva banda, el Gremi de Llibreters ja ha incorporat el logotip al seu, de web.

 

 

Último mes Gener 2018 Mes següent
L M X J V S D
week 1 1 2 3 4 5 6 7
week 2 8 9 10 11 12 13 14
week 3 15 16 17 18 19 20 21
week 4 22 23 24 25 26 27 28
week 5 29 30 31