ICEC
- Departament de Cultura
Nota
de premsa
La
9a edició de la campanya "Fas 6 anys. Tria un llibre” arriba
a més de 69.000 infants catalans
Té
com a objectiu principal estimular els hàbits de lectura dels petits
lectors
Hi
participen 510 llibreries d’arreu del territori català, una xifra
superior a la del 2023, que encara pot créixer
La
campanya Fas
6 anys. Tria un llibre,
que enguany arriba a la seva novena edició, té lloc entre el 15
d’octubre i el 30 de novembre. La iniciativa vol estimular la
creació d’hàbits de lectura entre els infants de 6 anys - i
durant totes les etapes de la vida, tal i com recull el Pla
Nacional del Llibre i la Lectura aprovat pel Govern el
juliol de 2023 - i té com a principal objectiu que els nens i les
nenes descobreixin les llibreries acompanyats
d'un adult, descobreixin les llibreries i que aprenguin a donar valor
als llibres en començar la seva pròpia biblioteca personal.
‘Fas
6 anys. Tria un llibre’ és una campanya del Gremi de Llibreters de
Catalunya que compta amb el suport del Departament de Cultura a
través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC).
Els
69.000 infants que aquest any 2024 facin, o hagin fet, 6 anys rebran
a casa una targeta que els convidarà a anar a la llibreria més
propera. Allà podran bescanviar-la pel llibre infantil que més els
agradi, sempre amb l’assessorament del llibreter/a i d’acord amb
els seus gusts personals. En cas que l’import del llibre triat
sigui superior al valor de la targeta (13 euros), la persona que
acompanyi l’infant haurà d’abonar la diferència de preu.
A
data d’avui, i encara amb el termini obert, ja s’hi han adherit a
la campanya 510 llibreries
de tot el territori català, incloent llibreries independents i grans
cadenes.
La
campanya compta un any més amb la col·laboració del Departament
d’Educació i Formació Professional, amb qui s’ha treballat
conjuntament per tornar a oferir la Guia
per als i les mestres. El document conté un recull d’accions
vinculades a la campanya, per aprofitar pedagògicament el llibre
adquirit pels infants. Per exemple, es proposa als docents que
informin de la campanya els infants i les famílies, i orientin en la
tria de llibres (elaborant llistes de recomanacions, vetllant per la
diversitat de registres, estils i temàtiques...). També s’inclouen
estratègies per motivar els infants i, un cop tinguin el llibre, se
suggereix vincular-lo a les activitats habituals a l’aula: que els
nens i nenes portin el llibre a l’escola per poder treballar
pedagògicament.
En
aquesta nova edició de Fas 6 anys. Tria un llibre, a més, s’ha
renovat l’acord amb l’ONCE
per
tal d’adaptar la targeta al sistema braille
de
lectura i escriptura tàctil, de manera que els infants amb
discapacitat visual també puguin adquirir el seu llibre.
Èxit
en la darrera edició
L’any
2023, la campanya va arribar a 72.492 infants
de 6 anys de tot Catalunya, dels quals 43.134 –un 59,50%— van
bescanviar la seva targeta per un llibre infantil, la xifra més
alta, des que es va crear la campanya, el 2016. El 2022 la xifra va
ser d’un 53%.
L’any
2023 també va créixer el nombre de llibreries participants a la
campanya –de 462 el 2022 a 504 el 2023, amb una extensió com més
va més gran arreu de Catalunya. Pel que fa a la tipologia de
llibreries amb major índex de bescanvis del targetó, les llibreries
independents van acumular més vendes (59,80%) que les cadenes
(40,20%).
En
conjunt el 2023, es van vendre un total de 7.091 títols
de 424 editorials (enfront dels 5.923 títols de 400
editorials venuts en l’edició del 2022). A més, la principal
llengua triada pels infants va ser el català, amb unes vendes que
van representar un 73% dels llibres adquirits. La xifra, a més, es
va situar per damunt del percentatge mitjà de vendes anuals de
llibres infantils i juvenils en català, que està a l’entorn del
66%.
A
més del suport del Departament de Cultura i la col·laboració del
Departament d’Educació i Formació Professional, Fas 6
anys. Tria un llibre també compta amb la col·laboració
del Departament d’Acció Exterior i Unió Europea, del Departament
d’Igualtat i Feminismes, l’Institut d’Estadística de Catalunya
(Idescat), l'Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció,
l’ONCE i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA).
Per part del sector editorial, també col·laboren en la campanya el
Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en
Llengua Catalana.
|